تهران، سیدخندان، خیابان میرمطهری، پلاک ۳۸، واحد ۷۱
09001562233
پشتیبانی
09367951354
خواص دارویی فلفل قرمز

خواص دارویی فلفل قرمز

گیاهشناسی فلفل قرمز

جنس Capsicum از خانواده Solanaceae است از نظر گیاهشناسی بوته ای و یکسا له است و ارتفاع آن 75/0 تا 8/1 متر می رسد. برگها ساده و متناوب هستند و به اشکال بیضی و نیزه ای با حاشیه صاف دیده می شود. دارای گلهای کوچک به ابعاد 5/1 سانتی متر به رنگ سفید و بنفش و به صورت خوشه های دو یا چند تایی دیده می شود. میوه به صورت سته و به اشکال استوانه ای، تخم مرغی، مستطیلی و دوکی شکل دیده می شود. در هنگام رسیدن رنگ میوه ها قرمز می شود. میوه ها بین 12 تا 25 سانتی متر طول دارند. دانه ها 7 میلی متر طول دارند و به رنگ زرد دیده می شوند. فلفل قرمز بومی مکزیک است و گونه چیلی توسط بومیان آمریکا کشت و کار می شد. گونه های فلفل جز قدیمیترین محصولات زراعی آمریکا هستند. فلفل قرمز در آمریکای مرکزی و جنوبی و در مناطق گرمسیری مثل هند و چین کشت و کار می شود.

 

                          فلفل قرمز

مواد موثره فلفل قرمز

جنس Capsicum حاوی املاح معدنی، ویتامین ها، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع و فیتو استرول می باشد.

100 گرم فلفل قرمز دارای 31 کالری، 92% آب، 1 گرم پروتئین، 6 گرم کربوهیدرات، 2/4 گرم قند، ½ گرم فیبر و 3/0 گرم فیبر است.

فلفل قرمز دارای ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین K1، پتاسیم، فولات، ویتامین E و ویتامین A است.

گونه های جنس Capsicum  به عنوان عامل طعم، رنگ و منبع تندی استفاده می شوند. منبع تندی در گیاهان فلفل گروهی از ترکیبهای آلکالوئیدی شامل کاپسایسینوئید ها  (CAPS) هستند و در میوه ها تولید می شوند. از نظر ساختمان شیمیایی CAPS ها مشابه پیپرین در فلفل سیاه و سفید و زینجرون در زنجبیل می باشند. کاپسایسین (Capsaicin) فراوانترین کاپسایسینوئید است و میزان آن (6/48 %) بر آورد شده است.

آلکالوئیدهای استروئیدی شامل سلانین (Solanine)، سلانیدین (Solanidine) و سلاسدین (Solasodine) در گیاه فلفل وجود دارد.

مهمترین رنگیزه های فلفل شامل کاپسانتین (Capsanthin)، کاپسوروبین (Capsorubin) است که به ترتیب 30 تا 60 درصد و 6 تا 18 درصد از مجموع کارتنوئیدهای میوه را تشکیل می دهند علاوه بر آن دارای کاروتن، لوتئین، زآگزانتین و کوکوربیتا زآ گزانتین است.

اسانس فلفل قرمز

اسانس گیری از فلفل با استفاده از پودر فلفل و روش تقطیر با بخار آب و تقطیر با آب و بخار صورت می گیرد. درصد اسانس از 1/0 تا 6/2 درصد گزارش شده است. ترکیبهای عمده  اسانس شامل بنزآلدئید، Z-بتا-اوسیمن و ترکیبات دیگر است.

اطلاعات تجاری فلفل قرمز

مهمترین کشورهای تولید کننده فلفل قرمز ، کشورهای هند، چین، اندونزی، اتیوپی و مکزیک می باشند. کشورهای تولید کننده پاپریکا شامل مجارستان، اسپانیا، پرتقال، آفریقا و آمریکا می باشند بزرگترین تولید کنندگان فلفل چیلی کشورهای هند و چین می باشند

کاربردهای فلفل قرمز

فلفل قرمز در صنایع غذایی

عموما فلفلهای قرمز، چیلی و پابریکا برای ایجاد رنگ، طعم و تندی در صنایع غذایی استفاده می شوند انواع فرآورده های فلفل قرمز شامل ترشی فلفل، سس و پودر چیلی، فلفل خرد شده همراه با دانه یا بدون دانه و فرآورده های اولئورزین می باشد. سایر فرآورده های محتوی فلفل قرمز شامل سالسا تازه و فرآوری شده، پودر کاری، ادویه باربیکیو و پودر چیلی است.

خواص دارویی فلفل قرمز

فلفل قرمز در طب سنتی

در طب سنتی Capsicuum annuum برای دندان درد، محرک، ضد نفخ، یبوست، کرامپ، سرما خوردگی، سرفه، آسم، افزایش جریان خون، درمان روماتیسم، بهبود دردهای عضلانی شانه، بازو و ستون فقرات استفاده می شود. محصولات دارویی ضد درد حاوی کاپسیاسین شامل کرم حاوی 75/0 % کاپسیاسین و ضماد یا مشمع حاوی 3 % اولئورزین می باشد.

فلفل قرمز و سلامت چشم

گونه های فلفل قرمز و پابریکا به دلیل داشتن کارتنوئید های لوتئین و زآگزانتین در سلامت چشم و حفاظت شبکیه و ممانعت از آسیب اکسیداتیو نقش دارد. همچینن از بیماری آب مروارید و آسیب قرنیه جلوگیری می کنند.

فلفل قرمز و ممانعت از کم خونی

کم خونی در اثر کمبود آهن ایجاد می شود. نشانه های کمبود آهن خستگی و ضعف است. گونه های فلفل به دلیل داشتن آهن و ویتامین C که در جذب آهن نقش دارد و در بهبود کم خونی موثر هستند.

فرآورده های دارویی حاصل از فلفل قرمز

نام تجاری شکل دارویی نام شرکت
استراگول قطره گل دارو
آلرگل اسپری گل دارو
لیکوفار قرص گل دارو
کاپسیان پماد گل دارو
عصاره هیدروالکلی محلول مایع زردبند
اولئورزین روغنی و محلول در آب زرد بند
     

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *