تهران، سیدخندان، خیابان میرمطهری، پلاک ۳۸، واحد ۷۱
021-88514651
پشتیبانی
09367951354
خواص درمانی فلفل قرمز

خواص درمانی فلفل قرمز

گیاهشناسی فلفل قرمز

جنس Capsicum از خانواده Solanaceae است از نظر گیاهشناسی بوته ای و یکساله است و ارتفاع آن 75/0 تا 8/1 متر می رسد. برگها ساده و متناوب هستند و به اشکال بیضی و نیزه ای با حاشیه صاف دیده می شود. دارای گلهای کوچک به ابعاد 5/1 سانتی متر به رنگ سفید و بنفش و به صورت خوشه های دو یا چند تایی دیده می شود. میوه به صورت سته و به اشکال استوانه ای، تخم مرغی، مستطیلی و دوکی شکل دیده می شود. در هنگام رسیدن رنگ میوه ها قرمز می شود. میوه ها بین 12 تا 25 سانتی متر طول دارند. دانه ها 7 میلی متر طول دارند و به رنگ زرد دیده می شوند. دانه ها قرص مانند هستند و به صورت صاف، خاردار و دارای برآمدگی دیده می شوند.  5 گونه از این جنس شامل Capsicum annuum، Capsicum baccatum، Capsicum chinense، Capsicum frutescens و Capsicum pubescens اهلی شده است. فلفل قرمز بومی مکزیک است و گونه چیلی توسط بومیان آمریکا کشت و کار می شد. گونه های فلفل جز قدیمیترین محصولات زراعی آمریکا هستند. فلفل قرمز در آمریکای مرکزی و جنوبی و در مناطق گرمسیری مثل هند و چین کشت کار می شود.

 

مواد موثره فلفل قرمز

جنس Capsicum حاوی املاح معدنی کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم است. همچنین دارای ویتامین C، ویتامین A و ویتامین های گروه B، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع و فیتو استرول می باشد.

گونه های جنس Capsicum  به عنوان عامل طعم، رنگ و منبع تندی استفاده می شوند. منبع تندی در گیاهان فلفل گروهی از ترکیبهای آلکالوئیدی شامل کاپسایسینوئید ها  (CAPS) هستند و در میوه ها تولید می شوند. از نظر ساختمان شیمیایی CAPS ها مشابه پیپرین در فلفل سیاه و سفید و زینجرون در زنجبیل می باشند.

کاپسایسین (Capsaicin) فراوانترین کاپسایسینوئید است و میزان آن (6/48 %) برآورد شده است سایر ترکیبهای کاپسایسینوئید شامل دی هیدرو کاپسایسین، نور دی هیدرو کاپسایسین، هوموکاپسایسین و هومو دی هیدرو کاپسایسین است که مقادیرآنها کمتر از 10 %  است. کاپسایسین کریستال سفید محلول در چربی است که از هومو وانیلیک اسید مشتق می شود. آلکالوئیدهای استروئیدی شامل سلانین (Solanine)، سلانیدین (Solanidine) و سلاسدین (Solasodine) در گیاه فلفل وجود دارد

مهمترین رنگیزه های فلفل شامل کاپسانتین (Capsanthin)، کاپسوروبین (Capsorubin) است که به ترتیب 30 تا 60 درصد و 6 تا 18 درصد از مجموع کارتنوئیدهای میوه را تشکیل می دهند علاوه بر آن دارای کاروتن، لوتئین، زآگزانتین و کوکوربیتا زآ گزانتین است.

اسانس فلفل قرمز

اسانس گیری از فلفل با استفاده از پودر فلفل و روش تقطیر با بخار آب و تقطیر با آب و بخار صورت می گیرد. درصد اسانس از 1/0 تا 6/2 درصد گزارش شده است ترکیبهای عمده  اسانس شامل بنزآلدئید، 2-methoxy-3-isobutyl-pyrazine، Z-بتا-اوسیمن، 4-hydroxy-2,5-dimethyl-3(2H)-furanone و β-ionone است

 

اطلاعات تجاری فلفل قرمز

مهمترین کشورهای تولید کننده فلفل قرمز ، کشورهای هند، چین، اندونزی، اتیوپی و مکزیک می باشند. کشورهای تولید کننده پاپریکا شامل مجارستان، اسپانیا، پرتقال، آفریقا و آمریکا می باشند. مجارستان یکی از تولید کننده های مهم پاپریکا می باشد و 800 هکتار زمین زراعی به کشت پاپریکا اختصاص دارد  بزرگترین تولید کنندگان فلفل چیلی کشورهای هند و چین می باشند.

بر اساس اطلاعات سایت ITC  بزرگترین صادر کنندگان فلفل کشورهای هند، ویتنام، چین، برزیل، اسپانیا و اندونزی می باشند. بزرگترین کشورهای وارد کننده فلفل کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، تایلند و هند هستند

کاربردهای فلفل قرمز

فلفل قرمز در صنایع غذایی

عموما فلفلها قرمز، چیلی و پابریکا برای ایجاد رنگ، طعم و تندی در صنایع غذایی استفاده می شوند انواع فرآورده های فلفل قرمز شامل ترشی فلفل، سس و پودر چیلی، فلفل خرد شده همراه با دانه یا بدون دانه و فرآورده های اولئورزین می باشد. سایر فرآورده های محتوی فلفل قرمز شامل سالسا تازه و فرآوری شده، پودر کاری، ادویه باربیکیو و پودر چیلی است.

خواص دارویی فلفل قرمز

فلفل قرمز در طب سنتی

در طب سنتی Capsicuum annuum برای دندان درد، محرک، ضد نفخ، یبوست، کرامپ، سرما خوردگی، سرفه، آسم، افزایش جریان خون، درمان روماتیسم، بهبود دردهای عضلانی شانه، بازو و ستون فقرات استفاده می شود. محصولات دارویی ضد درد حاوی کاپسیاسین شامل کرم حاوی 75/0 % کاپسیاسین و ضماد یا مشمع حاوی 3 % اولئورزین می باشد.

اهمیت فلفل قرمز در طب جدید

بر اساس مقالات مروری منتشر شده فلفل دارای خواص زیر می باشد

فلفل در بهبود دردهای مزمن، ضد سرطان (اثرات سمیت سلولی  و ضد رگزایی)، ممانعت از زخم معده، ضد انعقاد خون، ضد میکروبهای  (Salmonella typhimurium, Pseudomonas aeruginosa, Klebsiella pneumonia, Micrococcus sp, Bacillus, E. coli)، ضد ویروس، ضد قارچ، ضد حشره، ضد انگل، آنتی اکسیدان، بهبود سیستم ایمنی، اثرات ضد التهاب، ضد درد، بهبود سیستم قلبی عروقی و اثرات ضد چاقی نقش دارد.

سلامت چشم با فلفل قرمز

گونه های فلفل قرمز و پابریکا به دلیل داشتن کارتنوئید های لوتئین و زآگزانتین در سلامت چشم و حفاظت شبکیه و ممانعت از آسیب اکسیداتیو نقش دارد. همچینن از بیماری آب مروارید و آسیب قرنیه جلوگیری می کنند.

 

ممانعت از کم خونی با فلفل قرمز

کم خونی در اثر کمبود آهن ایجاد می شود. نشانه های کمبود آهن خستگی و ضعف است. گونه های فلفل به دلیل داشتن آهن و ویتامین C که در جذب آهن نقش دارد و در بهبود کم خونی موثر هستند.

فرآورده های دارویی فلفل قرمز

نام تجاری شکل دارویی نام شرکت
استراگول قطره گل دارو
آلرگل اسپری گل دارو
لیکوفار قرص گل دارو
کاپسیان پماد گل دارو
عصاره هیدروالکلی محلول مایع زردبند
اولئورزین روغنی و محلول در آب زرد بند
     

 

 

 

 

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
صدیق پور

شما خوب هستید سعی کنید با برنامه ریزی روی بازار محصولات گیاه دارویی ایران عالی باشیددوبخش مد نظرتان باشد
اول فرآوری در داخل یا با جمع آوری محققان داخلی و خارجی زیر یک چتر دنبالش باشد
دوم توسعه کشت بدهید برای اینکه محصولات در بازار داخلی گیاه دارویی ایران ارزان بدست مردم برسد و نقش خودتان را در سلامت عمومی جامعه ایفا کنید و در ضمن به پیشگیری از بیماری‌ها در طب سنتی کمک کرده باشید
کارآفرین بخش توسعه کسب و کارهای کشاورزی و علاقمند به پیشگیری

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *